Eerste werkateliers Nieuwe Binnenstad bieden waardevolle input
Meer dan 50 deelnemers namen donderdag 20 februari deel aan de eerste drie werkateliers van het Stadsprogramma Nieuwe Binnenstad in Museum Vlaardingen. Tijdens deze participatiebijeenkomst gaven de deelnemers antwoord op allerlei vragen over de plannen voor de Vlaardingse binnenstad. Zo kwamen er waardevolle antwoorden op vragen als: welke voorzieningen mist u in de binnenstad, welke alternatieve route moet de bus gaan rijden bij afsluiting van het Liesveldviaduct en hoe komt het Liesveldpark er volgens u uit te zien?
De werkateliers zijn een logisch vervolg op de informatiebijeenkomst Kick-off Participatie Nieuwe Binnenstad op 27 november 2024 in de Stadsgehoorzaal. Zo krijgt de Vlaardingse binnenstad de komende jaren een flinke make-over. Dit houdt in: meer woningen, groen, evenementen, kunst en kleinschalige recreatie. De binnenstad wordt hét levendige hart van onze gemeente waar mensen wonen, werken, winkelen, recreëren en ontmoeten. Belangrijk bij deze plannen is dat de stem van Vlaardingers en andere betrokkenen wordt gehoord. Wethouder Bikkers benadrukte dat gisterenavond nog maar eens bij de aftrap van de werkateliers: “De transformatie van onze binnenstad is een ambitieus project dat alleen kan slagen met de input en betrokkenheid van onze inwoners, ondernemers en iedere andere betrokkene.”
Vragen, stellingen, ideeën en suggesties
De avond was onderverdeeld in drie hoofdthema's: Liesveldpark en omgeving, Mobiliteit en Kansrijke voorzieningen, waarbij elk thema in een aparte ruimte werd behandeld. De deelnemers gingen daar vervolgens mee aan de slag.
Werkatelier Liesveldpark en omgeving: op plattegronden van het Veerplein, Liesveldpark en de Blokmakersplaats tekenden de deelnemers hoe zij de plek graag zouden inrichten. Er werden stellingen voorgelegd en zo werd ook de vraag gesteld: wat past er absoluut niet in het park? Daaruit bleek dat het park voor iedereen toegankelijk moet zijn en dat het geen plek moet worden dat overlast geeft.
Werkatelier Mobiliteit: dit atelier richtte zich op verschillende manieren om de binnenstad te bereiken. Zo zijn alternatieve busroutes getekend, waarbij de bus bijvoorbeeld over de Gedempte Biersloot rijdt, maar ook kwamen er verschillende voorstellen voor wandel- en fietsroutes, waarbij werd geopperd om op de Blokmakersplaats ook ruimte te maken voor fietsparkeren. Daarnaast was er ruimte om mee te denken over de Vlaardingse parkeergarages. Hoe worden de garages aantrekkelijk om in te parkeren? Belangrijk aspect dat daarbij naar voren kwam was het aanpassen van het parkeertarief en toevoegen van goede verlichting dat bijdraagt aan veiligheid.
Werkatelier Kansrijke voorzieningen: hier gingen de deelnemers vooral het gesprek met elkaar aan over welke voorzieningen de huidige binnenstad mist. Zo kwam onder andere naar voren dat er behoefte is aan een actuele visie op voorzieningen als horeca, detailhandel en cultuur. De leegstand in de binnenstad moet aangepakt worden. Zo zien deelnemers de winkels bijvoorbeeld graag gevuld met meer diversiteit aan winkels, maar willen ze in het winkelgebied ook ruimte voor kunst en cultuur, bijvoorbeeld in de vorm van galerieën.
Hoe verder?
Net als bij eerdere participatie-initiatieven vanuit Stadsprogramma Nieuwe Binnenstad wordt ook van deze avond alle input verzameld, gelezen en beoordeeld. De gemeente verwerkt de opgehaalde input, inclusief suggesties en ideeën, waar mogelijk in het plan voor de toekomstige binnenstad (het Ontwikkelkader Nieuwe Binnenstad). Het plan wordt uiterlijk begin april door het college van B&W vastgesteld. Ook na vaststelling van dat document vinden er nog meerdere werkateliers en participatiesessies plaats. Om hiervan op de hoogte te blijven, kunt u zich abonneren op de nieuwsbrief Nieuwe Binnenstad.
Fotograaf: Vincent van Dordrecht