Wat is een Informatiepunt Digitale Overheid (IDO)?
Een IDO heeft een doorverwijsfunctie met:
een informatiefunctie bij het digitale verkeer met publieke en private dienstverleners (vragen beantwoorden en informatie meegeven over bijvoorbeeld het invullen van formulieren voor de overheid) en een hulpfunctie (ter plekke hulp bieden, doorverwijzen naar een cursus basisvaardigheden (w.o. digitale vaardigheden) of naar een andere organisatie.
Waar kunt u een IDO vinden?
- Bibliotheek Centrum: dinsdag van 11.00 tot 13.00 uur of donderdag van 14.00 tot 16.00 uur.
- Bibliotheek Holy: vrijdag van 14.00 tot 16.00 uur.
Er komt in de loop van het jaar ook een IDO in de Westwijk en Ambacht.
Voor wie is een IDO?
Het IDO is er voor iedereen die moeite heeft met digitale dienstverlening en vragen heeft over het regelen van online zaken met de overheid.
U kunt terecht bij een IDO als:
- U moeite heeft met digitale vaardigheden.
- U vragen heeft over de e-overheid zoals:
- Aanvragen van een DigiD,
- Aanvragen van zorgtoeslag, huurtoeslag of een studiefinanciering
- Wat u zou moeten regelen qua verzekeringen en toeslagen.
Waarmee helpen we u?
- Het gaat over vragen met betrekking tot online zaken doen met de overheid en over andere online dienstverlening zoals online bankieren of het online registreren voor een sociale huurwoning.
- Dus wel uitleg over belastingaangifte doen, maar de belastingaangifte zelf wordt niet gedaan. Binnen de grenzen van de AVG kan er een geheimhoudingsverklaring worden ondertekend of een toestemmingsformulier worden opgesteld om toch verder te kunnen helpen.
- Geen traject naast de bestaande hulpverlening.
- Doorverwijzen naar passende ondersteuning.
- Bijstaan bij het digitaal aanspraak maken op armoederegelingen en inkomensondersteuning.