Digitale fraude

Elk jaar worden miljoenen mensen in Nederland slachtoffer van digitale fraude. Ook in Vlaardingen komt deze vorm van criminaliteit voor. Hier leest u wat u als inwoner kunt doen om digitale fraude te herkennen en te voorkomen. Ook leest u wat u kunt doen als u toch slachtoffer bent geworden. Tot slot leest u wat de gemeente zoal op dit vlak doet.

Wat is digitale fraude?

Digitale fraude kan verschillende vormen aannemen. We maken daarbij verschil tussen gedigitaliseerde criminaliteit en cybercrime. Inwoners lopen het snelst risico om slachtoffer te worden van gedigitaliseerde criminaliteit.

Gedigitaliseerde criminaliteit

Bij gedigitaliseerde criminaliteit gaat het om misdrijven waarbij ICT (alles wat te maken heeft met computers, internet en het delen van informatie via technologie) als middel wordt ingezet om traditionele vormen van criminaliteit te plegen. Denk bijvoorbeeld aan oplichting door middel van babbeltrucs of aankoopfraude (geld wordt hierbij overgemaakt naar een persoon of bedrijf zonder de dienst of het product te ontvangen waarvoor is betaald).

Er zijn een aantal veelvoorkomende vormen van gedigitaliseerde criminaliteit in de gemeente Vlaardingen.

Hulpvraagfraude

Bij hulpvraagfraude doet een oplichter zich voor als een bekende via bijvoorbeeld WhatsApp. Het lijkt dan alsof uw (klein)zoon, (klein)dochter, of een vriend of vriendin u een bericht stuurt. Er wordt gevraagd om hem of haar snel te helpen door geld over te maken of te klikken op een betaalverzoek.

Phishing

Bij phishing (letterlijk: ‘hengelen’) proberen internetcriminelen toegang te krijgen tot uw computer of persoonlijke gegevens. Dat doen ze via een bericht, bijvoorbeeld een e-mail of sms, waarin u wordt gevraagd om te klikken op een link of om in te loggen. Die link kan bijvoorbeeld leiden naar een valse website van een bank, waarin u gevraagd wordt om uw gegevens in te vullen. Met die gegevens kunnen internetcriminelen u vervolgens veel geld afhandig maken.

Bankhelpdeskfraude

Helpdeskfraude is een vorm van oplichting waarbij oplichters zich voordoen als bankmedewerker van uw bank. De crimineel misbruikt hierbij de naam of het telefoonnummer van de bank.

Cybercrime

Onder cybercrime vallen misdaden die zich richten op ICT-systemen. Denk hierbij aan het hacken (inbreken) van een account of apparaat of het platleggen van een ICT-netwerk waardoor bijvoorbeeld een bepaalde website slecht of helemaal niet bereikbaar is voor bezoekers.

Wat kunt u doen om digitale fraude te voorkomen?
  • Maak nooit zomaar geld over zonder dat u iemand daadwerkelijk heeft gesproken of gebeld. Controleer altijd rechtstreeks bij de bekende door zijn/haar oude nummer te bellen. Niet gebeld = geen geld.
  • Wordt u gebeld door een organisatie en vraagt een medewerker om persoonlijke gegevens, zoals een wachtwoord of pincode? Hang dan op, zoek het nummer van de betreffende organisatie op en bel om te vragen of zij echt contact met u hebben opgenomen.
  • Stel een dagopnamelimiet in voor uw bankpas. Deze staat automatisch op ongeveer 1000 euro. Stel dit limiet bij naar bijvoorbeeld 200 euro. Zo is de schade minder groot als ze u proberen op te lichten. Op de website Veilig Internetten vindt u filmpjes en uitleg over welk risico u loopt en wat u kunt doen. Wilt u meer weten over veilig bankieren? Kijk dan op de website Veilig Bankieren.
Wat kunt u doen als u toch slachtoffer bent geworden?

Het is belangrijk dat u zich realiseert dat u niet de enige bent. Iedereen kan slachtoffer worden van digitale fraude. Criminelen bedenken steeds weer nieuwe manieren om bijvoorbeeld nepmails, berichten of aanbiedingen er echt uit te laten zien, met als doel om mensen op te lichten.

Brochure Digitale fraude

In de brochure Digitale fraude vindt u niet alleen voorbeelden, maar ook preventietips. Ook kunt u hier per vorm lezen wat u kunt doen als u slachtoffer bent geworden van digitale fraude.

Wat doet de gemeente?

De gemeente zet zich samen het verschillende samenwerkingspartners in om inwoners bewust te maken van de gevaren van digitale fraude. We richten ons hierbij op verschillende doelgroepen. Vaak zien we dat vooral kinderen en senioren een verhoogde kans op slachtofferschap hebben. Ook is de impact en schade daarbij het grootst. Door educatie te verzorgen en de bewustwording te vergroten maken we onze inwoners weerbaar tegen deze vorm van criminaliteit.

HackShield

Hackshield leert kinderen tussen 8 en 12 jaar oud spelenderwijs bewust te worden van de gevaren van het internet. In een online game-omgeving leren de kinderen spelenderwijs online gevaar herkennen én voorkomen ze hoe ze hun ouders en vriendjes hiertegen kunnen beschermen. Word jij de nieuwe (junior) cyberagent van de gemeente Vlaardingen? Doe mee met HackShield.

re_B00TCMP

Re_B00TCMP is een programma voor jonge hacktalenten. In maart 2024 organiseerde de gemeente dit evenement voor jonge ‘hackers’ tussen de 12 en 25 jaar uit de regio. Zij kregen door interactieve workshops inzicht in de kansen en risico’s van hun cybertalent. Kijk voor meer informatie op re-bootcamp.nl

Themabijeenkomsten ‘Echt of nep?’

De gemeente organiseert samen met de politie themabijeenkomsten rondom dit thema. Tijdens deze bijeenkomsten bekijken senioren de interactieve film ‘Echt of nep?’, ontwikkeld door de VeiligheidsAlliantie regio Rotterdam. De interactieve film bevat korte filmpjes waarbij verschillende vormen van digitale fraude te zien zijn. Na elk filmpje staan we even stil bij wat er gebeurde en welke beslissing het publiek wil nemen. Zo bepalen de aanwezigen het verloop van de film en zien ze welke gevolgen de gemaakte keuzes hebben. Naast de film krijgen de ouderen ook praktische tips om te voorkomen dat ze slachtoffer worden en wat ze moeten doen als dat toch gebeurd is.