Garantverklaring verblijf in Nederland

Wilt u garant staan voor een vriend, familielid of partner die een visum voor kort verblijf (maximaal 3 maanden) nodig heeft? Met een garantstelling verklaart u dat u garant staat voor de eventuele verblijfskosten en schulden van deze persoon. De garantverklaring moet pas op het stadskantoor ondertekend worden. Hier moet een medewerker van de gemeente bij aanwezig zijn.

De garantverklaring kan ook in een andere gemeente dan de eigen woonplaats worden aangevraagd.

Afspraak maken voor:

Garantverklaring

Hoe werkt het
  • Vraag de garantverklaring persoonlijk aan.
  • Vul de garantverklaring vooraf vast in. 
    Let op: onderteken de garantverklaring pas als er een medewerker van de gemeente bij aanwezig is. U kunt de garantverklaring ook invullen tijdens uw afspraak.
  • Bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap? Dan moet uw partner de garantverklaring ook ondertekenen. 
    Let op: bij het ondertekenen moet een medewerker van de gemeente aanwezig zijn.
  • Nadat de garantverklaring ondertekend is, kunt u de verklaring direct meenemen.
  • Stuur de garantverklaring naar de persoon die bij u op bezoek komt. Met de garantieverklaring kan diegene een visum aanvragen bij de Nederlandse ambassade.
  • Een garantverklaring is 3 maanden geldig.
Meenemen naar afspraak
  • Een identiteitsbewijs van uzelf.
  • Een identiteitsbewijs van de getrouwde of geregistreerde partner die de garantverklaring ook ondertekent.
  • Een garantverklaring waar nog geen handtekeningen onder staan.
Kosten en geldigheid

€ 9,35 per handtekening.

Heeft u vragen? Bekijk de vragen en antwoorden of de website van de IND . U kunt ook een bericht sturen via www.vlaardingen.nl/contactformulier of bellen met (010) 248 4000.