Geluidkaarten Vlaardingen
Elke vijf jaar stelt de gemeente geluidkaarten vast die de berekende geluidsituatie weergeven. In tabellen en kaarten wordt de geluidbelasting door (spoor)wegverkeer, industrie en luchtvaart in beeld gebracht. De geluidbelastingniveaus die via de kaart kunnen worden ingezien, zijn berekend aan de hand van een wettelijk voorgeschreven rekenmodel. Het model geeft een indicatie van de geluidbelasting op de gevel van gebouwen als gevolg van wegverkeer, spoorwegen, industrie en luchtvaart.
Meeste recente geluidkaart en rapport
De geluidkaarten zijn volgens een (door EU) voorgeschreven methode uitgewerkt. Alle geluidbelastingen van één bronsoort, bijvoorbeeld bij wegverkeer, worden bij elkaar opgeteld. Hierdoor ontstaat een beeld van de geluidbelasting op woningen vanwege die specifieke bron voor het jaar 2021.
U vindt de geluidkaart hier.
In een bijgevoegd rapport wordt de totstandkoming van de geluidkaarten toegelicht.
Tegen de vaststelling van deze kaarten is geen bezwaar of beroep mogelijk.
Wat laat de kaart zien?
De lijnen op de kaart geven aan waar het geluid invloed heeft, maar zeggen niet precies hoe hinderlijk het is. De kaart laat ook het geluidsniveau zien op de gevels van gebouwen voor wegen, spoorwegen en industrie. De kaart toont ook gedetailleerde geluidniveaus op de gevels van gebouwen. Dit helpt om te begrijpen hoe geluid van verschillende geluidbronnen invloed heeft op een gebied. De kaarten tonen de geluidbelasting van:
- Alle gemeentelijke wegen en de Rijkswegen A4 en A20.
- Industrieterreinen Vulcaanhaven, Koningin Wilhelminahaven, Vettenoord en Botlek-Pernis.
- Metrolijn Rotterdam-Hoek van Holland.
- Rotterdam The Haque Airport.
- De totale geluidbelasting van alle hiervoor genoemde bronnen.
De kwaliteit van de omgeving wordt beoordeeld met deze schaal:
De kaart toont met lijnen het gemiddelde geluidsniveau per geluidsbron over een jaar. Dit geluidsniveau heet Lden. Het is een gemiddelde van het geluid overdag, 's avonds en 's nachts, waarbij 's avonds 5 dB(A) en 's nachts 10 dB(A) extra wordt geteld. In Vlaardingen gaat het om geluid van wegen, spoorwegen en industrie.
Lnight: De kaart toont ook het geluidsniveau alleen voor de nacht, dit heet Lnight.
Lgezamenlijk: Het gezamenlijke geluid op de gevel is het totaal van alle geluidsbronnen bij elkaar. Dit heet Lgezamenlijk. Hierbij wordt geen rekening gehouden met hoe hinderlijk het geluid is.
Lgecumuleerd: Om beter te begrijpen hoe hinderlijk het geluid is, wordt per geluidsbron een weging toegepast. Spoorweggeluid is iets minder hinderlijk dan wegverkeersgeluid bij hetzelfde geluidsniveau. Industrielawaai is juist iets hinderlijker dan wegverkeersgeluid. Het totaal van deze gewogen geluidsbronnen heet gecumuleerd geluid op de gevel, of Lgecumuleerd. Als het geluid vooral door wegverkeer komt, zijn Lgezamenlijk en Lgecumuleerd bijna gelijk.
De kaarten tonen niet de geluidbelasting van bedrijven die gelegen zijn buiten de hiervoor genoemde industrieterreinen. De kaarten tonen dus niet de geluidbelasting van de plaatselijke supermarkt of het plaatselijke café. Ook geven de kaarten geen informatie over de geluidbelasting binnen in de woningen. De geluidbelasting in de woningen is afhankelijk van de opbouw van de gevel (veel glas/weinig glas, enkelglas/dubbelglas) en de indeling van de woning (diep/ondiep).