Digitaal opkopers loket

Als ondernemer wilt u erop kunnen vertrouwen dat de tweedehands spullen die u inkoopt, niet gestolen zijn. Een opkopersregister helpt u daarbij. Handelt u in tweedehands goederen zoals tweedehands auto’s, (brom)fietsen, elektronica, (edel)metalen, uurwerken, kunstvoorwerpen en sieraden, dan bent u verplicht een opkopersregister bij te houden en zich aan de gemeente te melden als handelaar.

Dat doet u via het Digitaal Opkopers Loket  (DOL).

Digitaal Opkopers Loket (DOL)

Via het Digitaal Opkopers Loket kunt u zich eenvoudig melden als handelaar. U maakt een account aan en vult uw gegevens in. Hiervan ontvangen zowel de gemeente als de politie een melding.  Het Digitaal Opkopers Loket is gekoppeld aan het Digitaal Opkopers Register (DOR). Hierdoor hoeft u zich maar een keer te registreren.

Digitaal Opkopers Register (DOR)

U meldt de goederen die u koopt aan in het Digitaal Opkopersregister (DOR). Het aanmelden van goederen is wettelijk verplicht. Het DOR heeft een verbinding met de lijst van gestolen goederen. Zo bent u als ondernemer beter beschermd tegen heling. Opkopers zijn wettelijk verplicht om alle aangekochte goederen te registreren. In Vlaardingen moet u dit te doen in het Digitaal Opkopers Register. Hierin houdt u bij wat u in- en verkoopt. In het DOR voert u in:

  • welk goed het betreft;
  • wanneer dit goed is gekocht;
  • van wie het goed is ingekocht of ingenomen;
  • voor welk bedrag het goed is ingekocht en
  • op welke datum het goed is doorverkocht.
Wat betekent dit voor u als ondernemer?

Het Digitaal Opkopers Register (DOR) is gratis. Geeft u bij uw aanmelding als handelaar of opkoper aan dat u hiervan gebruik wilt maken, dan krijgt u per e-mail een gebruikersnaam en een inlogcode toegestuurd.

Voordelen van het DOR:

  • minder papierwerk
  • sneller voorraad bekijken
  • makkelijker magazijncontroles
  • makkelijker zoeken en sorteren op soort, merk, type of serienummer.

U bent als ondernemer daarnaast beter beschermd tegen heling dankzij de verbinding van het DOR met het register van gestolen goederen. Daarnaast helpt u diefstal beter te bestrijden door de afzetmarkt voor gestolen goederen te verstoren en de pakkans van dieven en helers te vergroten. Op deze wijze zijn al vele woninginbraken opgelost.

Controle door de politie

Het DOR is gekoppeld aan de database van Stop Heling met de aangiftes van gestolen goederen. Het DOR biedt daarmee de mogelijkheid om automatisch, bijvoorbeeld aan de hand van een serienummer, te controleren of een goed als gestolen geregistreerd staat. Hierdoor kan de politie meteen reageren als een product aangeboden wordt dat van diefstal afkomstig is en waarvan aangifte is gedaan.

Controleer serienummers

Om te voorkomen dat u een gestolen goed koopt is het aan te raden dat voor de aankoop het  serienummer controleert. Controleren of een goed gestolen is controleert u op www.stopheling.nl.

Registercontroles

Het niet juist bijhouden van het register is strafbaar. Ook het willens en wetens doorverkopen van gestolen goederen is strafbaar (heling). Politie en team handhaving kunnen registercontroles uitvoeren. De politie voert samen met de gemeente controles uit op het aanmelden (in DOR).