Nieuwsbrief gemeenteraad - week 8 2025
In deze nieuwsbrief informeren wij u over de activiteiten van de gemeenteraad. We blikken terug op de gehouden vergaderingen van de raadscommissies en de gemeenteraad en u leest regelmatig een interview met een Vlaardings (steun)raadslid.
Terugblik op de raadscommissie van 13 februari
Tijdens de vergadering van de raadscommissie op donderdag 13 februari werden de volgende onderwerpen besproken:
Versterkingsplan Openbare Orde en Veiligheid
In december 2023 is het Integraal Veiligheidsplan door de gemeenteraad vastgesteld. Tijdens de behandeling zijn drie moties aangenomen en is er een toezegging gedaan. De uitwerking van deze moties en de toezegging zijn verwerkt in het versterkingsplan Openbare Orde en Veiligheid. Dit versterkingsplan stond op de agenda.
Er is onder andere gesproken over de bevoegdheden van politieagenten en van BOA’s (buitengewoon opsporingsambtenaren), over prioriteiten, over informatie gestuurd werken, bedrijventerreinen en hoe de raad de portefeuillehouder verder zou kunnen ondersteunen bij het borgen van veiligheid in de gemeente. De (steun)raadsleden dachten mee en gaven tips. Dit onderwerp betrof geen voorstel aan de gemeenteraad. Om die reden komt dit onderwerp niet terug bij een raadsvergadering.
Rekenkamerrapport stembureaus
De Rekenkamer Vlaardingen heeft een onderzoek gedaan naar de toegankelijkheid van stembureaus. Dit heeft geresulteerd in vier conclusies en twee aanbevelingen. Met het voorliggende raadsvoorstel verzoekt de rekenkamer de gemeenteraad om de aanbevelingen te onderschrijven en het college te verzoeken om hier opvolging aan te geven.
Er is onder andere gesproken over toegankelijkheid bij basisscholen, een aantal praktijkvoorbeelden, de aanwezigheid van ervaringsdeskundigen bij het verrichten van het onderzoek en andere beperkingen die de toegankelijkheid beïnvloeden, zoals visuele beperkingen.
Het rapport werd vervolgens oordeelsvormend behandeld. Er werden geen moties of amendementen aangekondigd. Het rapport wordt als besluitstuk behandeld op 6 maart in een openbare raadsvergadering.
Rekenkamerrapport Wonen in Vlaardingen
De Rekenkamer Vlaardingen heeft ook een onderzoek gedaan naar de realisatie van de doelen en ambities van de gemeente Vlaardingen op het gebied van wonen. Dit heeft geresulteerd in vijf conclusies en vijf aanbevelingen. Ook bij dit rapport stelt de Rekenkamer Vlaardingen de gemeenteraad voor om de aanbevelingen te onderschrijven en het college te verzoeken om hier opvolging aan te geven.
Er is onder andere gesproken over de doelen van de gemeente met betrekking tot leefbaarheid en veiligheid. Daarnaast is er gesproken over de sociale woningvoorraad en de afspraken met de corporaties. Het rapport werd vervolgens oordeelsvormend behandeld. Er werden geen moties of amendementen aangekondigd. Het rapport wordt als besluitstuk behandeld op 6 maart in een openbare raadsvergadering.
Agenda
Op donderdag 6 maart vindt om 20.00 uur de raadsvergadering plaats in het stadhuis. U bent van harte welkom om deze vergadering bij te wonen. De volgende onderwerpen staan op de agenda:
- Rekenkamerrapport stembureaus;
- Rekenkamerrapport Wonen in Vlaardingen;
- Anterieure overeenkomst KW Haven NZ 17-20 (raadsmemo).
Wilt u de vergadering online volgen? Klik op ‘Live’ op vlaardingen.raadsinformatie.nl en u kunt de vergadering volgen met beeld en geluid. Hier vindt u ook de agenda en de bijbehorende stukken.
Sprekersplein
Wilt u de gemeenteraadsleden uw standpunt over een onderwerp vertellen, dan is er de mogelijkheid tot inspreken. Inspreken kan op het sprekersplein voorafgaand aan de vergaderingen van de raadscommissie van 19.30 tot 20.00 uur. De eerstvolgende mogelijkheid tot inspreken is op 13 maart. Wilt u inspreken? Dan kunt u zich aanmelden bij de griffie voor 12.00 uur op de dag van de vergadering via griffie@vlaardingen.nl.
Gast van de raad
Omdat de gemeenteraad het belangrijk vindt dat inwoners weten waarover vergaderd wordt en hoe de gemeenteraad werkt, nodigt de gemeenteraad u uit om als gast van de raad aanwezig te zijn.
Wilt u een keer als gast van de raad ontvangen worden? Meld u dan aan bij de griffie via griffie@vlaardingen.nl of via (010) 248 4000. U kunt alleen uzelf aanmelden.
Meld u zich aan voor gast van de raad dan ziet het programma er zo uit:
- Om 18.15 uur ontvangen raadsleden u met een eenvoudige avondmaaltijd. De raadsleden vertellen over het gemeentebestuur en het raadswerk. Vervolgens wordt ingegaan op de onderwerpen die geagendeerd staan voor de vergadering;
- Om 19.45 uur krijgt u een zitplaats op de publieke tribune om de raadsvergadering live te volgen;
- Na afloop van de vergadering kunt u met raadsleden en, indien mogelijk, met de burgemeester napraten over de vergadering.