Openbare besluiten van 25 november 2025

Openbare besluiten uit de vergadering van het college van burgemeester en wethouders.

Beantwoording artikel 34-vragen van dhr. Boers (HdS) en dhr. van der Bie (HdS) over Ambulancezorg Schiedam en Vlaardingen

Het college heeft de beantwoording artikel 34-vragen van dhr. Boers (HdS) en dhr. van der Bie (HdS) over Ambulancezorg Schiedam en Vlaardingen vastgesteld. 

Bijlage

Toelichting

Het college legt uit dat ambulancezorg regionaal wordt geregeld door de Ambulancedienst Rotterdam-Rijnmond (ARR). De gemeente voert zelf geen aparte campagnes of monitoring uit, maar ontvangt wel regelmatig rapportages van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR) en deelt deze met de gemeenteraad. Door de nieuwe urgentieklasse A0 worden levensbedreigende situaties sneller opgepakt. De meldkamer en ARR blijven werken aan een goede beoordeling van de situatie (triage) en passende zorg voor alle inwoners van Vlaardingen.

Beantwoording artikel 34-vragen van de heer Boers (Heel de Stad) over Omvorming restaurant Farinella tot locatie beschermd wonen.

Het college heeft de beantwoording artikel 34-vragen van de heer Boers (Heel de Stad) over Omvorming restaurant Farinella tot locatie beschermd wonen vastgesteld.

Bijlage

Toelichting

Het college van burgemeester en wethouders geeft aan dat het initiatief waarover de vragen zijn gesteld niet afkomstig is van de gemeente Vlaardingen zelf, maar van een zorginstelling. De gemeente is in het voortraject niet betrokken geweest en zal de aangevraagde omgevingsvergunning beoordelen. Vooruitlopend op dat besluit kan het college geen inhoudelijke mededelingen doen.

Beantwoording artikel 34-vragen van heer Boers en heer van der Bie (Heel de stad) over hoe Vlaardingen de jeugdzorg-crisis liet escaleren.

Het college heeft de beantwoording artikel 34-vragen van heer Boers en heer van der Bie (Heel de stad) over 'hoe Vlaardingen de jeugdzorg-crisis liet escaleren' vastgesteld.

Bijlage

Toelichting

Er worden vragen beantwoord over de stijgende kosten in de jeugdzorg en hoe hier binnen gemeente Vlaardingen en betrokken uitvoerende organisaties mee om wordt gegaan. De huidige druk op het jeugdstelsel (zowel qua wachtlijsten, zwaarte van de hulpvragen als financieel) is een landelijk maatschappelijk fenomeen, mede veroorzaakt door een stijgende hulpvraag en personeelstekorten. Binnen deze context zetten alle betrokken partijen zich maximaal in om gezinnen tijdig en passend te ondersteunen. 

Vaststellen Regeling briefadres gemeente Vlaardingen 2025

Het college heeft de Regeling briefadres gemeente Vlaardingen 2025 vastgesteld.

Toelichting

Mensen die (tijdelijk) geen vast woonadres hebben kunnen een briefadres aanvragen. Op die manier kunnen zij toch post blijven ontvangen. Deze regeling zorgt voor een duidelijke werkwijze die aansluit bij de Wet BRP en de behoeften van inwoners zonder woonadres. Ze biedt een objectief kader voor het toekennen van briefadressen, met heldere richtlijnen voor medewerkers en transparante beoordeling van aanvragen. Daarnaast ondersteunt de regeling kwetsbare groepen bij toegang tot basisvoorzieningen.

Stemadviezen Najaars ALV VNG

Het college heeft de stemadviezen voor de Najaars ALV van de VNG d.d. 28 november 2025 vastgesteld.

Toelichting

Tijdens het VNG-congres op vrijdag 28 november is ook de algemene ledenvergadering van de VNG. Gemeentesecretaris Erwin Stolk gaat daar namens het college van Vlaardingen naar toe. Vooraf worden door de VNG onderwerpen doorgegeven waarover colleges kunnen stemmen. Het college van Vlaardingen heeft nu samen besloten op welke manier het op de onderwerpen gaat stemmen. Aangezien Vlaardingen zelf ook een motie heeft ingediend over geboorteregistratie van Palestijnen gaat ook burgemeester Bert Wijbenga – van Nieuwenhuizen naar de ALV om de motie toe te lichten.

Raadsmemo erratum Financiële verordening gemeente Vlaardingen  2025 en Controle verordening gemeente Vlaardingen 2025

Het college heeft:

  1. De gewijzigde verordeningen behorende bij het raadsvoorstel tot het vaststellen van de controleverordening gemeente Vlaardingen 2025 en financiële verordening gemeente Vlaardingen 2025 vastgesteld.
  2. Raadsmemo erratum Financiële verordening gemeente Vlaardingen 2025 en Controle verordening gemeente Vlaardingen 2025 vastgesteld. 

Bijlage

Toelichting

Op 4 november jl. heeft het college het raadsvoorstel tot het vaststellen van de financiële en controle verordening 2025 vastgesteld. Op 19 november zijn deze verordeningen besproken in de auditcommissie van de gemeenteraad. De accountant heeft schriftelijk advies uitgebracht. Op basis hiervan zijn de verordeningen aangepast. De wijzingen zijn met name technisch van aard en hebben alleen betrekking op de verordeningen zelf. In het raadsmemo informeert het college de gemeenteraad over deze wijzigingen.

Raadsmemo Stand van zaken opvang na huiselijk geweld.

Het college heeft het raadsmemo Stand van zaken opvang na huiselijk geweld vastgesteld.

Bijlage

Toelichting

Het college heeft toegezegd de raad uiterlijk eind 2025 te informeren over ontwikkelingen in de maatschappelijke opvangvoorzieningen voor slachtoffers van huiselijk geweld. In 2026 zijn er hetzelfde aantal opvangplekken beschikbaar als in 2025 en worden deze tijdelijk uitgebreid met vier opvangplekken bij Stichting Elckerlyc. Daarnaast werkt stichting Elckerlyc aan deskundigheidsbevordering, zodat zij nu en in de toekomst slachtoffers van huiselijk geweld zo goed mogelijk kunnen begeleiden. 

Mandaatbesluit Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer Stroomopwaarts.

Het college heeft het mandaatbesluit Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer Stroomopwaarts vastgesteld.

Toelichting

Met ingang van 1 januari 2026 treedt de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer in werking. Dit betekent dat inwoners en ondernemers voortaan het recht hebben om digitaal te communiceren met de overheid, onder andere voor het indienen van aanvragen, meldingen en bezwaren. Met het mandaatbesluit wordt geregeld dat Stroomopwaarts namens het college de digitale kanalen aanwijst die voor deze communicatie gebruikt kunnen worden. Zo wordt voor inwoners en ondernemers duidelijk en overzichtelijk via welke digitale omgeving zij hun zaken met Stroomopwaarts kunnen regelen.

Bestuursovereenkomst COA met bijlagen 

Het college heeft de Bestuursovereenkomst inzake het vestigen van een opvanglocatie aan de Zuidbuurtseweg 1 met het COA, inclusief bijlagen en aanvullende werkafspraken aangegaan.

Toelichting

Iedere gemeente moet een overeenkomst met het COA afsluiten als er een AZC gerealiseerd wordt. Het COA gebruikt hiervoor een standaardmodel dat is opgesteld in samenwerking met de VNG om rechtsongelijkheid en fouten te voorkomen.
Deze Bestuursovereenkomst inclusief bijlagen en aanvullende werkafspraken regelt de samenwerking tussen het COA en gemeente Vlaardingen voor de vestiging en exploitatie van de opvanglocatie aan de Zuidbuurtseweg 1.
Het gaat hierbij om afspraken over de 100 opvangplaatsen, de looptijd, de overlegstructuur, de financiële aspecten, het onderwijs, de gezondheidszorg en de handhaving van de openbare orde.
De overeenkomst borgt op deze manier duidelijkheid en transparantie, rechtszekerheid en vertrouwen in de samenwerking tussen COA en gemeente.
Na ondertekening kunnen de stukken door het COA ondertekend worden, waarna de stukken gepubliceerd kunnen worden. 

NB. Wethouder Somers - Gardenier plaatst een dubbele aantekening omdat zij zich niet kan verenigen met het besluit.