Openbare besluiten van 16 september 2025
Openbare besluiten uit de vergadering van het college van burgemeester en wethouders.
Beantwoording artikel 34-vragen van dhr. van der Bie (SBV) en dhr. Boers (HdS)over AZC bewoners en wetgeving - veiligheid.
Het college van het B&W heeft de beantwoording artikel 34-vragen van dhr. van der Bie (SBV) en dhr. Boers (HdS)over AZC bewoners en wetgeving - veiligheid vastgesteld.
Bijlage:
- Beantwoording artikel 34-vragen van dhr. van der Bie (SBV) en dhr. Boers (HdS)over AZC bewoners en wetgeving - veiligheid (pdf, 277 kB)
Toelichting:
Het gaat hierbij om de tijdelijke noodopvang in het Campanile hotel. Sinds de opening zijn twee incidenten geregistreerd, waarbij steeds direct is opgetreden en bewoners in overleg met het COA zijn overgeplaatst. De situatie wordt nauw gemonitord in samenwerking met politie, COA en Toezicht & Handhaving. Omwonenden worden via de klankbordgroep en indien nodig via bewonersbrieven geïnformeerd. Ook is er de mogelijkheid om langs te komen bij het wijkspreekuur. Het college benadrukt dat de veiligheid en leefbaarheid van inwoners altijd voorop staan.
Beantwoording artikel 34-vragen van dhr. van der Bie (SBV) en dhr. Boers (HdS) over berichtgeving Groot Vlaardingen over flyer AZC Campanile.
Het college van B&W heeft de beantwoording artikel 34-vragen van dhr. van der Bie (SBV) en dhr. Boers (HdS) over berichtgeving Groot Vlaardingen over flyer AZC Campanile vastgesteld.
Bijlage:
Toelichting:
In de beantwoording geeft het college aan dat de bewuste zin op de voorpagina afkomstig is van de redactie van de krant en niet van de gemeente. Het college benadrukt de journalistieke vrijheid van de redactie en ziet geen aanleiding om een rectificatie of excuses te vragen. De gemeentelijke informatie over de noodopvang is separaat via de gemeentepagina en de website van de gemeente gedeeld.
Beantwoording artikel 34-vragen van dhr. Voorburg (GroenLinks) en dhr. van Rij (PvdA) over tijdelijke opvang Campanile: feiten en beeldvorming.
Het college van B&W heeft de beantwoording artikel 34-vragen van dhr. Voorburg (GroenLinks) en dhr. van Rij (PvdA) over tijdelijke opvang Campanile: feiten en beeldvorming vastgesteld.
Bijlage:
Toelichting:
In de beantwoording wordt toegelicht dat er twee incidenten geregistreerd zijn, waarop direct en adequaat is gereageerd. De mogelijkheden voor meldingen zijn vanaf de start van de opvang gecommuniceerd via www.vlaardingen.nl/noodopvang. De klankbordgroep komt periodiek bijeen en betrekt omwonenden bij signalen en vragen. Naar aanleiding van de verspreiding van een flyer in de wijk heeft de gemeente via Facebook, met een link naar een nieuwsbericht op de eigen website, laten weten dat deze flyer niet afkomstig is van officiële instanties. Ook is dit bericht op de gemeentepagina van Nieuwsblad Vlaardingen gepubliceerd. Het college blijft inzetten op transparante communicatie en zichtbaarheid in de wijk.
Beantwoording artikel 34-vragen van de heer Boers raadslid (Heel de stad) over Terrassen Westhavenkade.
Het college van B&W heeft de beantwoording artikel 34-vragen van de heer Boers raadslid (Heel de stad) over Terrassen Westhavenkade vastgesteld.
Bijlage:
- Beantwoording artikel 34-vragen van de heer Boers raadslid (Heel de stad) over Terrassen Westhavenkade (pdf, 264 kB)
Toelichting:
In de beantwoording bevestigt het college het belang van citymarketing en erkent dat terrassen bijdragen aan een gezellige uitstraling. Er wordt gewerkt aan nieuw horecabeleid dat onderdeel zal uitmaken van het Omgevingsprogramma Werken. De tijdelijke coronamaatregel voor verruiming van terrassen zonder vergunning wordt beëindigd, omdat handhaving beter mogelijk is met vergunningsplicht. Op dit moment wordt er gewerkt aan een tussenoplossing tot het nieuwe horecabeleid wordt vastgesteld.
Beantwoording artikel 34-vragen van Jorn van der Bie (StadsBelangen Vlaardingen) over Verbreding Trekkade.
Het college van BW heeft de beantwoording artikel 34-vragen van Jorn van der Bie (StadsBelangen Vlaardingen) over Verbreding Trekkade vastgesteld.
Bijlage:
- Beantwoording artikel 34-vragen van Jorn van der Bie (StadsBelangen Vlaardingen) over Verbreding Trekkade (pdf, 263 kB)
Toelichting:
Doordat het begrip 'Trekkade' in de praktijk gebruikt wordt voor zowel (delen van) het fietspad als voor het historische trekpad direct langs de Vlaardingervaart, was niet voor iedereen duidelijk wat precies verbreed gaat worden. Het trekpad (het voetpad langs het water) wordt op delen verbreed. Dit betreft geen verbreding van het fietspad.
Bij de uitwerking van het amendement 'Fijn wandelen langs de Vaart' uit november 2023 wordt ingezet op het verbeteren van de wandelmogelijkheden langs de Vaart. Er wordt gewerkt aan het verbreden van het voetpad vanaf de Westlandseweg tot de Holyweg. Dit pad wordt grotendeels aangelegd op de bestaande waterkering. Waar dat niet mogelijk is, komt het voetpad naast het fietspad of op het huidige trekpad te liggen.
Verrekening neveninkomsten B&W 2024
Het college van B&W heeft vastgesteld dat over het jaar 2024 door de wethouders en burgemeester op basis van de gedane opgaven van eventuele neveninkomsten, geen verrekening dient plaats te vinden conform de adviezen van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK).
Toelichting:
Burgemeester en wethouders moeten jaarlijks hun eventuele niet-ambtsgebonden neveninkomsten opgeven bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Op deze manier kan het ministerie controleren of de neveninkomsten boven het drempelbedrag uitkomen en daarom verrekend moeten worden. Voor het jaar 2024 is dat niet het geval voor de collegeleden. Het college heeft dit officieel vastgesteld conform het advies van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK).
Plan van aanpak omgevingsprogramma's 2025
Het college van B&W heeft:
- Plan van aanpak omgevingsprogramma's 2025 vastgesteld.
- Raadsmemo 'plan van aanpak omgevingsprogramma's 2025' vastgesteld.
Bijlage:
Plan van aanpak omgevingsprogramma's 2025 (wordt later toevoegd)
Toelichting:
Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet ingegaan. De wet volgt de beleidscyclus die helpt om de onderdelen te ordenen: de omgevingsvisie, het omgevingsprogramma, het omgevingsplan en de omgevingsvergunning. Dit plan van aanpak gaat over het omgevingsprogramma. Een omgevingsprogramma is bindend voor de uitvoer en werkt de strategische doelen uit die in de omgevingsvisie staan. Het bevat maatregelen om die doelen te bereiken. Het programma kan per gebied of per thema worden gemaakt, maar onderdelen horen samen te hangen en keuzes moeten op elkaar aansluiten. Het omgevingsprogramma is een nieuw instrument en vraagt om een andere manier van werken. In dit plan van aanpak staan de uitgangspunten voor die nieuwe werkwijze, de rol van de gemeenteraad en hoe participatie georganiseerd wordt.
Plan van aanpak omgevingsplan 2025-2032
Het college van B&W heeft:
- Plan van aanpak omgevingsplan 2025-2032 vastgesteld.
- Raadsmemo 'plan van aanpak omgevingsplan 2025-2032' vastgesteld.
Bijlage:
- Plan van aanpak omgevingsplan 2025-2032 (wordt later toevoegd)
Toelichting:
Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. De opbouw van de Omgevingswet volgt de beleidscyclus, die structuur biedt om de instrumenten van de Omgevingswet te ordenen. Deze instrumenten zijn: omgevingsvisie, omgevingsprogramma, omgevingsplan en omgevingsvergunning. Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet is daarmee tegelijkertijd ook het zogenaamde "omgevingsplan van rechtswege" in werking getreden. Dit is een samenstelling van bestaande gemeentelijke ruimtelijke regelingen zoals de bestemmingsplannen, enkele verordeningen en de Bruidsschat, een set regels op het gebied van bouwen en milieu die met de inwerkingtreding van de Omgevingswet zijn overgedragen aan de gemeente. De gemeente heeft nu de opdracht om dit omgevingsplan van rechtswege om te zetten tot een definitief omgevingsplan. Dit is een forse opgave waar de gemeente tot 2032 de tijd voor heeft. Om deze omzetting in goede banen te leiden is het noodzakelijk om een duidelijke aanpak en methodiek vast te stellen en te hanteren.
Anterieure overeenkomst Mavadel Properties en gemeente over herontwikkeling KW Haven NZ 3-6
Het college van B&W heeft:
- Tot het aangaan van de anterieure overeenkomst met Mavadel Properties over herontwikkeling KW Haven NZ 3-6 besloten.
- Het raadsmemo Anterieure overeenkomst Mavadel Properties en gemeente over herontwikkeling KW Haven NZ 3-6 vastgesteld.
- De anterieure overeenkomst en de samenvatting van de anterieure overeenkomst op grond van artikel 87 Gemeentewet jo. artikel 5.1 lid 2 onder b van de Wet open overheid (WOO) onder geheimhouding aan de gemeenteraad aangeboden.
Bijlage:
- Anterieure overeenkomst Mavadel Properties en gemeente over herontwikkeling KW Haven NZ 3-6 (wordt later toevoegd)
Toelichting:
Het bouwplan voor de herontwikkeling van het terrein gelegen aan de KW Haven NZ 3-6 bestaat uit het slopen van de huidige bebouwingen en het daarvoor in de plaats bouwen van een appartementengebouw met 31 appartementen. De voor- en zijgevel van het beeldbepalende pand Koningin Wilhelminahaven nr. 3 worden herbouwd naar oorspronkelijke staat met op de begane grond een horeca functie en/of commerciële ruimte (geen zelfstandige detailhandel). De door brand verwoeste Kuiperij zal in oorspronkelijke staat worden herbouwd met op de begane grond stallingsruimte voor fietsen en op de eerste en tweede laag 2 appartementen. De benodigde parkeervoorzieningen worden gerealiseerd op maaiveld op eigen terrein.
In de overeenkomst is vastgelegd op welke wijze de gemeente de ontwikkeling faciliteert, de rolverdeling, benodigde ruimtelijke procedures, kostenverhaal, nadeelcompensatie, participatie en het bouwplan.
'Subsidieregeling Compensatie loon- en kostenstijgingen culturele instellingen 2025'
Het college van B&W heeft de 'Subsidieregeling Compensatie loon- en kostenstijging culturele instellingen 2025' vastgesteld.
Toelichting:
De culturele instellingen ondervinden in 2025 negatieve financiële gevolgen door aanzienlijke loon- en kostenstijgingen. Het Ministerie van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties heeft compensatiemiddelen aan gemeenten ter beschikking gesteld om onder andere de culturele instellingen te ondersteunen bij het opvangen van deze negatieve gevolgen. In de meerjarenbegroting is voor de culturele instellingen structureel € 714.722,- opgenomen voor deze kostenstijgingen. In de nu vastgestelde 'Subsidieregeling Compensatie loon- en kostenstijgingen culturele instellingen 2025' staan de nadere regels om de compensatie door middel van een incidentele subsidie aan de betreffende culturele instellingen uit te kunnen keren. De subsidie draagt bij aan het behouden van de culturele infrastructuur van Vlaardingen.
Verlenging convenant opvang vluchtelingen en huisvesting statushouders Rotterdam-Rijnmond 2023-2025
Het college van B&W heeft het Convenant opvang vluchtelingen en huisvesting statushouders Rotterdam Rijnmond 2023-2025 met één jaar te verlengen.
Toelichting:
Op 24 juni 2024 is het huidige convenant opvang vluchtelingen en huisvesting vergunninghouders Rotterdam-Rijnmond 2023-2025 door leden van de Regionale Regie Tafel (RRT) Rotterdam-Rijnmond getekend. Het convenant heeft als doel om beleid, uitvoering en monitoring als regio op elkaar af te stemmen met betrekking tot opvangplekken voor asielzoekers, statushouders en Oekraïense ontheemden. Dit convenant loopt af op 31 december 2025. De regeling wordt nu met één jaar verlengd.