Buitenlandse documenten registreren

Als er rechtsfeiten in het buitenland hebben plaatsgevonden bent u verplicht die te laten registreren in de Basisregistratie Personen (BRP) van uw woongemeente. Het kan gaan om bijvoorbeeld een geboorte, huwelijk, overlijden, echtscheiding, erkenning of adoptie. De documenten hiervan worden ook wel brondocumenten genoemd. 

Voor wie?

Iedereen die:

  • in de BRP van de gemeente Vlaardingen staat ingeschreven én
  • bij wie rechtsfeiten in het buitenland hebben plaatsgevonden, die nog niet zijn geregistreerd in de BRP
Voorwaarden document
  • Het document moet origineel zijn (geen kopie).
  • Het rechtsfeit moet in het land waar het heeft plaatsgevonden ‘rechtsgeldig’ zijn. Dit betekent dat het document moet zijn opgemaakt volgens de plaatselijke voorschriften en door een bevoegde instantie.
  • Een buitenlands document is niet automatisch rechtsgeldig in Nederland. Vaak heeft een document nog een legalisatie of apostille nodig. Controleer bij de Rijksoverheid of legalisatie of een apostille nodig is.
  • Is uw document niet in het Engels of Nederlands opgesteld? Dan moet u het document in Nederland laten vertalen door een beëdigd vertaler. Kiest u voor een vertaling in het buitenland, dan moet de vertaling ook gelegaliseerd worden. Is uw document uit een land van de Europese Unie en niet in het Engels of Nederlands? Vraag dan een internationale versie van het document aan. Een internationaal document is opgemaakt in verschillende talen.
  • Wilt u uw huwelijk dat in het buitenland is voltrokken laten registreren? In sommige gevallen heeft u een extra verklaring nodig heeft. Bekijk de verklaring om te bepalen of u deze nodig heeft. U en uw partner moeten allebei de verklaring ondertekenen. Voeg een kopie van het paspoort of identiteitskaart van uw partner toe. Neem de verklaring mee naar uw afspraak. 
Hoe werkt het?
  • Maak een afspraak door te bellen naar (010) 248 4000.
  • Neem alle originele documenten en een geldig identiteitsbewijs mee naar de afspraak.
  • Levert u de documenten voor iemand anders in? Neem dan een machtiging mee en (een kopie van) het identiteitsbewijs van de persoon die u machtigt. De persoon voor wie u de documenten inlevert (de machtiging gever) kan altijd gevraagd worden om persoonlijk naar de balie te komen. 
  • De registratie van uw document(en) in de BRP duurt meestal 8 weken. Als er nader onderzoek nodig is, kan het langer duren.
  • U ontvangt schriftelijk bericht wanneer uw document(en) zijn geregistreerd in de BRP en gereed zijn voor afhalen. U kunt de documenten zonder afspraak tijdens de openingstijden van de balie ophalen. Een overzicht van de actuele openingstijden vindt u op onze website
Kosten

Geen

Heeft u vragen? Stuur een bericht via vlaardingen.nl/contactformulier of bel met (010) 248 4000.