Nieuw schoolgebouw locatie Broekweg

De gemeente Vlaardingen heeft de verantwoordelijkheid om te zorgen voor voldoende en kwalitatief goede scholen voor alle kinderen die in de stad wonen. Daarom zoekt de gemeente een geschikte locatie om de basisscholen Johannes Calvijn en Het Christal samen te brengen in één schoolgebouw, met ruimte voor ongeveer tien klassen.

Uit een onderzoek in 2023 naar mogelijke locaties in de stad, blijkt dat een deel van het parkeerterrein aan de Broekweg de meest geschikte plek is voor dit nieuwe schoolgebouw.

Lees meer over het stadsbrede locatieonderzoek primair onderwijs

Screenshot 2024-09-23 at 15.27.46

Voordat de gemeente een definitieve keuze maakt over de locatie, is zij op woensdag 2 oktober 2024 in gesprek gegaan met bewoners en belanghebbenden. Deze bijeenkomst was openbaar. Het doel was vooral om samen te kijken naar de kansen en mogelijkheden voor het inpassen van een schoolgebouw in het gebied.

Bij aanvang van de bijeenkomst werden buurtbewoners en betrokkenen gevraagd naar de onderwerpen die aan bod zouden moeten komen. De wethouder verzorgde een toelichting op de aanleiding, het stadsbrede locatieonderzoek en de keuze voor een deel van parkeerterrein Broekweg voor het nieuwe schoolgebouw. Vervolgens presenteerde een verkeerskundige van de gemeente de resultaten van het, door extern bureau, uitgevoerde parkeerdrukmeting en verkeersanalyse. Na deze inleidingen was er veel ruimte voor het stellen van vragen, delen van zorgen en aandragen van aandachtspunten. 

Het verslag van de bewonersbijeenkomst kunt u hier lezen.

De presentatie en onderzoek rapportages zijn opgenomen bij “relevante documenten”.

Omgevingswet 

Afbeelding2Sinds 1 januari 2024 geldt de nieuwe Omgevingswet. Deze wet zegt dat als er iets verandert in de omgeving, er moet worden gekeken naar hoe het gebied zich ontwikkelt en dat mensen die erbij betrokken zijn, ook moeten worden betrokken bij de plannen. Dat heet participatie.

Wat is participatie?

Afbeelding3Participatie betekent dat inwoners, bedrijven en organisaties invloed kunnen hebben op de plannen en beslissingen van de overheid. Dit kan door mee te denken, mee te beslissen, of door zelf actief aan de slag te gaan met een maatschappelijk probleem. Voorbeelden hiervan zijn het opnieuw inrichten van een wijk of het maken van een plan voor de omgeving.

Bij participatie is het proces om samen tot de beste oplossing te komen heel belangrijk. Het gaat erom dat bewoners en de gemeente met elkaar in gesprek gaan, zodat verschillende meningen en ideeën samenkomen. Soms kan dit wat spanningen opleveren, omdat mensen het niet altijd eens zijn. Maar door naar elkaar te luisteren, respect te tonen, en de ruimte te geven om ideeën uit te leggen, kunnen we samen nieuwe en betere oplossingen vinden.

Het doel van participatie is om plannen beter te maken: 1+1 = 3.

Dit participatietraject stopt niet na de bijeenkomst op 2 oktober 2024. Dat is slechts de eerste stap. De gemeente wil u ook betrekken bij de verdere ontwikkeling van de plannen.

​​​​Ontwerp schoolgebouw

Er is nog geen ontwerp van het nieuwe schoolgebouw.

Wat weten we al wel?

Het gebouw moet over genoeg ruimte beschikken voor het huisvesten van 10 onderwijsgroepen en gemeenschappelijke faciliteiten. Daarnaast is een schoolplein nodig voor het buitenspelen en plaatsen van de fietsen van leerlingen. 

Parkeerdrukonderzoek Broekweg samengevat

Het realiseren van een schoolgebouw op een parkeerterrein gaat ten koste van parkeerplaatsen. Daarnaast brengt de vestiging van een school nieuwe verkeerstromen teweeg. Om de verkeerskundige impact van een nieuw schoolgebouw op een gedeelte van terrein Broekweg te beoordelen, is een verkeersanalyse uitgevoerd door een extern bureau. 

De volgende deelvragen zijn onderzocht:

  1. Wat is de bestaande parkeerbehoefte en de behoefte voor het nieuwe schoolgebouw? Is er na realisatie voldoende capaciteit op het plein en in de omgeving om in de parkeerbehoefte te voorzien?
  2. Hoe kunnen de vergunningsparkeerplaatsen gecompenseerd worden? 
  3. Hoeveel fietsparkeerplekken zijn nodig op de nieuwe schoollocatie? 
  4. Wat zijn de verkeers(veiligheids)effecten van het samengaan van de twee scholen in een nieuw gebouw aan de Broekweg? 

Er zijn drie mogelijke inrichtingen van het parkeerterrein met schoolgebouw meegenomen in de analyse.

Afbeelding1

Uitvoering Verkeersanalyse 

Op zes verschillende momenten is er een parkeerdrukmeting uitgevoerd. Daarbij is de bezetting op het parkeerterrein Broekweg en in de omliggende straten in kaart gebracht. 
Conform het Vlaardingse parkeerbeleid is de streefgrens voor de maximale gebiedsparkeerdruk 90%. Boven deze grens ontstaat er meer zoekverkeer. 

Resultaten verkeersanalyses

situatie    Capaciteit in plaatsen    Parkeerdruk       (maximale waarde: 90%)
    plein    rondom    totaal    Don 
8.15-8.30u    Din 
14-15u    Din 
20-21u    Din 
23-00u    Zat 
14-15u    Zat 
20-21u
Optie A    143    97    240    110%    88%    85%    96%    103%    96%
Optie B    163    97    260    102%    81%    79%    89%    95%    88%
Optie C    168    97    265    100%    80%    77%    87%    93%    87%

Parkeerplaatsen

Uit het onderzoek blijkt dat:

  • Het aantal parkeerplaatsen dat op terrein Broekweg in mindering wordt gebracht door het realiseren van de school, kan worden opgevangen in de omliggende straten. 
  • Waarbij opgemerkt wordt dat de automobilisten die geen vrije gratis parkeerplek op het plein aantreffen wel in de omliggende straten terecht kunnen, waar ze tegen betaling kunnen parkeren.
  • De parkeerdruk op het terrein Broekweg en de omliggende straten op het piekmomenten van brengen van de basisschoolkinderen (weekdagen 8.15-8.30 uur) ruim boven de 90%-streefgrens komt te liggen. Dit kan opgelost worden door bij de verdere uitwerking van de nieuwe parkeersituatie op het plein, in te zetten op een uitbreiding van het te realiseren aantal parkeerplaatsen. 
  • Als er in variant B 13 extra parkeerplaatsen op het parkeerterrein gerealiseerd worden, of bij variant C  8 extra parkeerplekken, dan daalt de parkeerdruk op het piekmoment in de ochtend (8.15-8.30 uur) tot onder de 90%.
  • De parkeerdruk op zaterdag boven de 90% ligt. Dit kan opgelost worden door bij de verdere uitwerking de hierboven genoemde aantallen extra parkeerplaatsen te realiseren op het plein.

Vergunninghouders

  • Door de realisatie van het schoolgebouw komt de afgesloten parkeerfaciliteit voor vergunninghouders te vervallen op het terrein Broekweg. Het vergunningparkeren voor 25 bedrijfsbusjes kan mogelijk gecompenseerd worden op het parkeerterrein bij zwembad De Kulk. 
  • Een parkeerduurmeting op het terrein van De Kulk wordt aanbevolen om te bepalen vergunninghouders van zowel bedrijfsbusjes als campers gefaciliteerd kunnen worden én of er aanvullende maatregelen, zoals bijvoorbeeld het weren van langparkeerders of instellen van blauwe zone (parkeerduurbeperking), nodig zijn voor het faciliteren van de bezoekers van De Kulk. 
  • De parkeerdruk op het bedrijvenparkeerterrein nabij De Kulk was op zaterdag laag. Mogelijk kan het parkeerterrein van het bedrijf in het weekend mede ingezet worden voor de bezoekers van het zwembad.

Tot slot blijkt uit het onderzoek dat:

  • De wegen rondom het terrein Broekweg wijkwegen zijn, waardoor het verkeer rustig rijdt en het veilig is voor de kinderen die op de fiets naar school komen.
  • Uitgaande van de toekomstige afstand school - huis van de leerlingenpopulatie is berekend dat er 120 fietsparkeerplekken nodig zijn op de nieuwe schoollocatie. 

Conclusie

Vestiging van een nieuw gebouw voor de basisscholen Johannes Calvijn en Het Christal wordt vanuit het oogpunt van de verkeersanalyse mogelijk geacht op locatie Broekweg.


Parkeerduurmeting openbaar parkeerterrein bij zwembad De Kulk, samengevat

In aanvulling op de verkeersanalyse Broekweg is een parkeerduurmeting uitgevoerd bij het openbare parkeerterrein bij zwembad De Kulk. Doel was enerzijds om te bepalen of er aanvullende maatregelen nodig zijn voor het faciliteren van het parkeren door bezoekers van zwembad De Kulk als een gedeelte van het parkeerterrein afgesloten wordt ten behoeve van vergunninghouders. Anderzijds was het gericht op het bepalen of er ruimte is om een faciliteit in te richten voor 25 of 40 plaatsen voor vergunninghouders. 

Gedurende een week (vanaf vrijdag 12.00 uur tot een week later vrijdag 12.00 uur) heeft een speciale camera 24 uur per dag de kentekens en tijdstippen geregistreerd van auto’s die het terrein opreden en auto’s die vertrokken. Hierbij zijn geen persoonsgegevens geregistreerd en de kentekens zijn alleen gebruikt voor de analyse door het onderzoeksbureau en niet inzichtelijk voor de gemeente (opdrachtgever onderzoek). Door het begin en eindtijd te registreren kan de parkeerduur worden bepaald. 

Uit het onderzoek is gebleken dat:

  • Op alle dagen staat 70% van de bezoekers korter dan 3 uur geparkeerd
  • Circa 40 voertuigen stonden 1 tot 3 dagen geparkeerd op het terrein. 
  • Op het parkeerterrein 9 auto’s meer dan 72 uur geparkeerd staan.

Door de langparkeerders aan te pakken en een parkeerzone van 3 of 7 uur in te stellen, kan de (ervaren) parkeerdruk op het terrein verminderen, zodat bezoekers van het zwembad beter gebruik kunnen maken van het parkeerterrein.

Uit het onderzoek is gebleken dat het mogelijk is om een gedeelte van het parkeerterrein (nabij de Westlandseweg) af te zetten en daar een faciliteit in te richten voor vergunninghouders (bedrijfsbusjes).